Ihmisoikeudet
Vuosikymmeniä jatkuneen ihmisoikeuksien kohenemisen ja
suvaitsevaisuuden lisääntymisen ylle on ilmaantunut viime vuosina synkkiä
pilviä, joista saamme päivittäin kuulla ja lukea tiedotusvälineistä. Avoin ja piilorasismi
nostavat päätään eri puolilla maapalloa. Kiihkouskonnollisuus ilmenee
ihmisvihana ja terrori-iskuina. Yltiönationalistit voittavat ääni- ja
vaikutusvaltaa myös useissa läntisen demokratian maissa. Vallan kolmijakoa
ollaan purkamassa, muiden muassa Puolan parlamentti alisti oikeuslaitoksen
poliitikkojen alaiseksi heinäkuussa 2017. Protektionismi ja eristäytyminen
uhkaavat kansainvälistä yhteistyötä (mm. USA:n poliittisia linjauksia vuosina
2017-2019). Fasismi ei ole kadonnut. Fanaatikot pyrkivät väkivallan uhalla
alistamaan toisinajattelijat vallantavoittelijan omille intresseille. Selkeälle
rasismille luodaan neutraalin ja hyväksyttävän näköisiä peiteilmauksia.
Nykytilanteesta huolestuneena pyrin esityksessäni
valaisemaan ihmisoikeuksia, ihmisoikeuksien käsitteen kehitystä ja käytännön
toteutumista. Aloitan ohjelmakohdista ja julistuksista, tarkastelen nykytieteen
käsitysten mukaisesti aikaa ennen valtioiden muodostumista ja valtioiden 5000
vuoden ajanjaksoa. Siirryn valistuksen ja järjen ajanjakson sivistyksen ja
humanismin kypsymiseen ja ihmisoikeuksien aikakauteen. Tarkastelen nykyaikaisen
teosofian alkuaikojen eräitä eettisiä näkemyksiä. Lopuksi tarkastelen
maanpäällistä paratiisia ja ruusuristiläisyyden osuutta sen luomisessa.
Historian faktatiedoissa, tilastoissa ja tieteellisen
tutkimuksen tuloksissa olen tukeutunut pääosin Pinkerin (Pinker 2012) kirjaan,
jossa hän on siteerannut alkuperäistutkimuksia. Kirjasta löytyvät viitteet
originaaleihin.
Toivon esitykseni auttavan lukijaa näkemään tutkittuun
tietoon perustuvan hämmästyttävän myönteisen, etenkin viimeisillä
vuosikymmenillä tapahtuneen, ihmisoikeuksien kehityksen. Toivon itse kullekin
tarmoa ja voimaa selättää pulpahtanut suvaitsemattomuuden, rasismin ja
väkivallan aalto.
Ohjelmakohtia ja julistuksia
Teosofisen seuran tavoitteena on perustamisestaan lähtien
vuodesta 1875 ollut edistää yleistä veljeyttä. Kyseinen ohjelmakohta on
esitetty suomeksi seuraavasti: ”Muodostaa ihmiskunnan yleisen veljeyden ydin
huolimatta rodun, uskontunnustuksen, sukupuolen, yhteiskuntaluokan taikka
ihonvärin eroavaisuudesta” (1). Ruusu-Risti ry:n
vastaavaa ohjelmakohtaa on tarkennettu seuraavanlaiseksi: ”Ruusu-Risti
on totuudenetsijäin järjestö, jonka jäsenet tunnustaen kaikkien ihmisten
veljeyden katsomatta rotuun, ihonväriin, kansallisuuteen, uskontunnustukseen,
yhteiskunnalliseen asemaan, sukupuoleen tai muihin ulkonaisiin rajoituksiin,
osoittavat toisilleen mitä suurinta suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä sekä
pitävät totuutta korkeampana kaikkia uskontoja” (2). Molemmissa
ohjelmajulistuksissa painotetaan seurojen keskeistä ja sisäistä merkitystä samalla
kun tunnustetaan ihmiskunnan yleinen veljeys.
Käsitteenä veljeys liittyy osana
1700-luvun valistuksen ajan uusiin ajatuksiin ihmisoikeuksista. Ihmisoikeuksia
on julistettu niin Ranskan vuoden 1789 Suuren vallankumouksen kuin Yhdysvaltain
itsenäisyysjulistuksen yhteydessä vuonna 1776. Toisessa maailmansodassa ihmiskunta
näyttää kypsyneen astumaan uuden askeleen ihmisoikeuksiin pyrkimisessään;
vuonna 1948 Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokous hyväksyi 48 maan
kannattamana ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen (IYJ). Yksikään maa
ei äänestänyt vastaan. Neuvostoliitto ja muut itäblokin maat, Etelä-Afrikka ja
Saudi-Arabia pidättäytyivät äänestämästä (3). Jäsenvaltiot ovat sitoutuneet edistämään
ihmisoikeuksia ja perusvapauksia ja niiden yleistä kunnioittamista ja
noudattamista ja tekemään julistusta tunnetuksi ennen kaikkea kouluissa. Julistuksen artikloja on työstetty
myöhemmissä kansainvälisissä sopimuksissa ja kansallisissa laeissa (4). Viisikymmentä
seitsemän islamilaista maata ovat hyväksyneet YK:n julistukseen vastineen
vuonna 1990 nimeltä ”Kairon ihmisoikeuksien julistus islamissa”. Julistus
vahvistaa ihmisoikeuksien ainoaksi perustaksi islamilaisen sharian, joka rikkoo
räikeästi mm. nykyaikaista länsimaista ihannetta ruumiillisesta
koskemattomuudesta sisältämillään raipparangaistuksilla, amputaatioilla ja
kivittämisillään (5).
IYJ:n kaksi ensimmäistä artiklaa julkituovat ihmisoikeuksien
perustan eli ihmisen arvokkuuden, vapauden, tasa-arvoisuuden ja veljeyden ynnä ihmisoikeuden
ilman rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun
mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen,
syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta. Loput artiklat
käsittelevät tarkemmin ihmisoikeuksia kuten oikeutta elämään, orjuuden
kieltämistä, liikkumis- ja yhdistymisvapautta, ajatusvapautta, taloudellisia ja
kulttuurisia oikeuksia mukaan lukien terveydenhuolto. Ihmisoikeuksiin kuuluu
myös oikeus tehokkaaseen hyvitykseen kansallisen lainsäädännön mukaan
perusoikeuksien rikkomisesta (kahdeksas artikla). Pelkkä oikeuksien haaliminen
ei riitä yksilöllisen olemuksen vapaaseen ja täyteen kehitykseen; jokaisella on
vastuu ja velvollisuus yhteiskuntaa kohtaan, kuten julistuksen 29. artiklassa
painotetaan.
Ihmisoikeuksien lähtökohtina vapaus, veljeys ja tasa-arvo
Molempien teosofisten seurojen ohjelmassa mainitaan
eksplisiittisesti veljeys. Veljeys sinänsä edellyttää tasa-arvoa. Tasa-arvoon
viittaavat myös ulkoisten seikkojen tai uskontunnustuksen kiistäminen veljeyttä
rajoittavina tekijöinä. Ruusu-Risti ry:n ohjelmassa erikseen painotetaan
ajatuksen vapautta.
Filosofisesti IYJ:n sekä lähtökohtana että päämääränä ovat
ihmisoikeudet ilman oikeuksien alistamista jollekin toiselle
ajatusrakennelmalle tai välttämätöntä nivomista johonkin ajatusrakennelmaan.
Ihmisoikeutta käsitellään useista näkökulmista ja oikeuksien ehtojen
toteutuminen sälytetään kansakunnille. Teosofiassa ihmisoikeudet liittyvät
maailmankatsomukseen, jossa metafyysiset komponentit ovat perustavanlaatuisia.
Maailmankaikkeuden kehitys perustuu etiikalle ja ihmisoikeudet liittyvät
oleellisena osana eettiseen evoluutioon. Yksittäisen ihmisen eettinen kehitys
on keskiössä. Karman, syyn ja seurauksen, lain mukaan niin ihmisen yksilölliset
ominaisuudet kuin hänen paikkansa yhteisössä tai mihin kansaan hän sijoittuu,
riippuvat hänen toiminnastaan (ajatukset, sanat, teot) tässä ja eritoten
edellisissä elämissä.
Julistuksissa ja ohjelmakohdissa mieluusti kannatetaan
moninaisia jaloina, ihanteellisina tai hyödyllisinä pidettyjä käsitteitä. Erillisten käsitteiden ja arvojen yhteen
sovittaminen saattaa kuitenkin osoittautua ongelmalliseksi. Tunnettuna
esimerkkinä tästä ovat vapaus, veljeys ja tasa-arvo. Valtioiden tasolla
veljeyden ja tasa-arvon painottaminen voivat johtaa vapauden pitkälle menevään
rajoittamiseen kuten edesmenneessä Neuvostoliitossa tehtiin. Toisaalta vapauden
painottaminen voi johtaa tasa-arvon kaventumiseen. Toiseksi esimerkiksi sopii
ihmis- ja perusoikeuksien sananvapaus, joka törmää yksityisyyden suojaan. Ristiriitatilanteissa näiden vapauksien
ensisijaisuus on sovitettava (Neuvonen 2018, s. 323).
Yhteiskuntasopimus
Yksi tapa lähestyä ihmisoikeuksia on tutkia oikeuksien
kääntöpuolta eli oikeuksien puutetta ja oikeuksien rikkomuksia kuten murhia,
pahoinpitelyitä, alistamista, etenkin naisten alistamista, ryöstöjä,
ryöstöretkiä, kahakoita, sotia, kansanmurhia, toisinajattelijoiden vainoja,
kaksintaisteluita, kiduttamisia, kiihottamisia kansanryhmää vastaan,
kuolemantuomioita, tuomioiden brutaalisuutta tai vaikkapa lasten läimäyttelyä,
jne. Nykyisten arvioiden ja tutkimusten mukaan sodasta aiheutuva osuus kaikista
kuolemista esihistoriallisissa arkeologisissa paikoissa,
metsästäjä-keräilijöillä, metsästäjä-hortikulturalisteilla ja muilla
heimoryhmillä on keskimäärin yli 20 % verrattuna valtioiden alle viiteen
prosenttiin. Ei-valtio yhteisöissä kuolleisuus sodassa ylittää keskimäärin
500/100 000 kun taas jopa 1900-luvun Saksassa ja Venäjällä luku jää alle
200/100 000. Murhat tutkituissa ei-valtio yhteisöissä ovat tasolla 30/100 000
tai ylittävät sen. Vastakohtaisesti valtioissa ne jäävät alle 10/100 000.
Poikkeuksen muodostavat USA:n kymmenen suurinta kaupunkia vuonna 1990, joissa luku
on 30/100 000. USA:n suurten kaupunkien rikollisessa väestössä vallitsee heidän
oma alakulttuurinsa, jossa ei luoteta valtioon, vaan otetaan oikeus omiin
käsiin (Pinker 2012, ss. 57-67).
Viime vuosikymmenillä hankittu data on julistanut Hobbesin
(1588-1679) Rousseaun (1712-1778) voittajaksi arvausleikissä luonnontilaisen
ihmisen raakuudesta; luonnon tilassa tavallaan vallitsi kaikkien sota kaikkia
vastaan. Hobbesin mukaan ihmiselämä
luonnon tilassa oli yksinäistä, köyhää, pahaa (nasty), raakaa ja lyhyt (6). Rousseaulle mikään ei ole lempeämpää kuin
ihminen alkukantaisessa tilassa (Pinker 2012, s. 43). Molemmat kuitenkin
kannattivat yhteiskuntasopimusta, jossa valtio (vallanpitäjä, laki) astuu
sovittelijaksi hyökkääjän ja uhrin välille. Luonnontilassa saalistaja joutuu
varomaan kostoa ja hyvitystä, jos uhrilla on mahdollisuus kostoon. Valtiolla
kolmantena osapuolena on neutraalimpi kanta kiistaan. Valtio tarvitsee molempia
osapuolia palvelukseensa vaikkapa sotamiehinä taistelussa toista valtiota
vastaan ja näin ollen pyrkii säästämään molemmat toiminta- ja
yhteistyökykyisinä kansalaisina. Arkeologisten arvioiden mukaan pieniä
valtioita oli kehittynyt vuoteen 3300 eKr. mennessä Mesopotamiassa ja Egyptissä
(Morris 2011, ss 181-185). Nykyisen tieteellisen tiedon mukaan ko. ajankohtaa
aiemmin vallitsi esivaltiollinen ”luonnontilainen” yhteiskuntajärjestys. Vielä
tänäkin päivänä alkuperäiskansoilla ja joissakin alakulttuureissa vallitsee
oman käden laki valtion lain sijasta. 1940-luvun IYJ tähdentää valtion asemaa
ja vahvistaa valtion aseman ihmisoikeuksien määrääjänä, takaajana ja
toteuttajana; synnymme, elämme ja kuolemme osana yhteisöä, valtiota ja
valtioiden yhteisöä.
Sivistäminen ja humanismin vallankumous
Alkukantaisen ihmisen tila ei luultavasti ollut yksinäinen,
sillä metsästäjä-keräilijät ilmeisesti elivät muutaman kymmenen henkilön
ryhmissä (yksi arvio ryhmien koosta on keskimäärin 150 henkilöä), jota tukee
mm. Dunbarin luku [Sapolsky 2017, s. 430]) ja yhteistyö suvun ja liittolaisten
kesken oli välttämätöntä elannon hankkimiseksi. Ihmisoikeudet ovat mahdollisesti
liittyneet ainakin osittain kyvykkyyteen elossa säilymisen edistämiseen ryhmän
jäsenenä. Alkuaikojen valtioissa ihmisten todennäköisyys kuolla murhan uhrina
tai kaatua sodassa väheni verrattuna edeltävään metsästäjä-keräilijäaikaan,
mutta he altistuivat totalitaarisen ideologian ja/tai julmien ja
mielivaltaisten rangaistusten uhreiksi.
Ihmisoikeuksien kannalta katsoen ensimmäisissä
valtioissa kehitys oli saapunut sivistyksen ja humanitarismin lähtökohtaan
(Pinker 2012, ss. 68-70). Tieteelliset tutkijat eivät näytä olleen toimettomia
ihmiskunnan eettisten käytäntöjen historiallisen ja filosofisen tutkimuksen
alalla ainakaan julkaisujen runsaudesta päätellen (Pinker 2012). Humanitaarinen
vallankumous näyttää tapahtuneen länsimaissa 1700-luvun loppupuoliskolla (Pinker
2012, s. 160). Valtioiden aikakauden osapuilleen ensimmäiset 5000 vuotta (3300
eKr. – 1700 jKr.) ovat olleet tyrannian, pappisvallan, kleptokratian, absoluuttinen
teokratian, rosvojoukkojen ja sotapäälliköiden voittokulkua. Aikakauden kuvaan
kuuluvat ihmisuhrit, noitavainot, verivelka, kuolemanrangaistukset
jumalanpilkasta, kerettiläisyydestä ja uskosta luopumisesta, velallisten
teloittamiset ja vangitsemiset, kiduttaminen, orjuus, poliittinen väkivalta,
jne. Listaa voidaan jatkaa väsyksiin asti. Pääosin 1600-luvulta alkaen enenevä
määrä mm. filosofeja, kirjailijoita ja luonnontutkijoita julkaisivat
ajatuksiaan (etenkin moraalista), vastasivat toisten havaintoihin ja päätelmiin
ja näin alkoi näköalojen vaihdon positiivinen summapeli, joka lukutaidon ja
kirjojen lukumäärän lisääntymisen myötä voimisti humanitarismia kiihtyvällä
vauhdilla aiheuttaen ihmisoikeuksien vallankumouksen. Humanitaarisen kehityksen
syyt voivat olla kovin moninaiset, missä lukuisat muuttujat paitsi vaikuttavat humanitarismiin,
ovat myös moninaisissa suhteissa toisiinsa. Tiukan tieteellisen selvittelyn vaatimaa
tutkimuksen toistamista ei ole mahdollista tehdä prosessin ainutkertaisuudesta
johtuen. Tieteellisen tutkimuksen
monimuuttujamalleihin perehtynyt voi jo kättelyssä päätellä, etteivät
johtopäätökset yllä biologisen tai biokemiallisen tutkimuksen
todistusvoimatasolle, mutta viitteellisiä ne voivat olla.
Ihmisoikeuksien aikakausi
Länsimaissa aikakautta 1960-luvulta alkaen voidaan syystä
kutsua ihmisoikeuksien kaudeksi. Tällöin ihmisoikeuksia kuvaavien termien
määrät englanninkielisissä kirjoissa lisääntyivät oleellisesti; ihmisoikeuden
60-luvulta, naisten ja lasten oikeudet 70-luvulta, homojen oikeudet (gay
rights) 70-luvun lopulta ja eläinten oikeudet 80-luvun lopulta alkaen. Eläinten
oikeudet eivät kuulu tämän tutkielman piiriin, mutta muodostavat luontevan
jatkumon eettisen sensitiivisyyden lisääntymiselle. Tutkimusten mukaan asenteet
fyysisen väkivallan hyväksymistä kohtaan ovat jyrkentyneet ja väkivaltarikokset
ovat vähentyneet. Homoseksuaalisuuden kriminalisointi on poistettu yhä
useammissa maissa ja asenteet homoseksuaalisuutta kohtaan ovat lieventyneet.
Asenteet lasten fyysistä kuritusta kohtaan ovat jyrkentyneet ja rikostapaukset
lasten pahoinpitelyissä ja fyysisessä hyväksikäytössä ovat vähentyneet.
Tilastot osoittavat samaa suuntausta naisten kohdalla. Vegetarismi on
lisääntynyt ja eläinten suojelu on monien agendalla kuten jokainen julkista
tiedonvälitystä seuraava voi havaita. Ihmisoikeudet eri muodoissaan ovat saaneet
lain vahvistavan suojan enenevässä määrin. Joskus lain säätäminen saattaa venyä
yllättävän pitkään hyväksymättömäksi koetun toiminnan kieltämiseksi; vaikka
Italia poisti oikeudenkäyntiin liittyvän kidutuksen jo 1700-luvun lopulla
(Pinker 2012), yllätyksellisesti luin vastikään, että Italia on hyväksynyt
kidutuksen kriminalisoivan lain vasta heinäkuussa 2017 (7) eli ilmeisesti
aiemmin lain mukaan joissakin tapauksissa on kidutus ollut hyväksyttyä.
Nyt versus sata vuotta sitten
Sata vuotta sitten tuskin edes mielikuvituksekkainkaan
ihminen kykeni kuvittelemaan sellaista inhimillisyyden laajuutta ja syvyyttä,
mikä tänä päivänä vallitsee länsimaissa. Valtion voiman käytön monopolisointi
kansalaisten suojelemiseksi toisiltaan on tuottanut hedelmää väkivallan
vähenemisenä. Koulutus on nostanut älykkyystasoa ja kasvattanut kykyjä punnita
elinpiirin tapahtumia parantaen oman ajattelun ja käytöksen kontrollia. Informaation
radikaalisti helpottunut ja lisääntynyt saatavuus ovat antaneet mahdollisuuden
tutustua muiden yksilöiden, ryhmien ja kansojen oloihin ynnä objektiivisen
tiedon lisääntyessä asettua paremmin kanssaihmisten osaan. Työnjako ja kauppa
ovat lisänneet tuottavuutta ja varallisuutta sekä ihmisten välisiä luottoon
perustuvia kontakteja ja riippuvuutta toisista nostaen kynnystä kärhämöidä
keskenään. Väkivallan vaikuttimet kuten dominanssin tarve, kunnia, saalistus
sekä kosto ja näiden hyväksyminen nähdään nykyään arvatenkin toisessa valossa
kuin sata vuotta sitten.
Nykyinen länsimaiden ihmisoikeustilanne on huomattavasti
lähempänä ruusuristiläisten tavoittelemaa vuorisaarnan mukaista käytäntöä kuin
liikkeen alkuaikoina. Ihmisoikeuksien paranemisen syinä teosofia esittää
metafyysisiä syitä sekä etiikan osalta alati kohenevaa teleologista
maailmanjärjestystä. Ruusuristiläisyydessä painottuu eritoten etiikka, mutta
teosofian kanssa yhteiset maailman ja maailmankausien rakennelmat sekä ihmisten
ja muiden olentojen evoluution mukaiset ryhmittelyt ja esitetyt kehityslinjat
antavat aiheen uumoilla ihmisoikeuksien kehityksen mahdollisuutta myös vastakkaiseen
suuntaan. Hätkähdyttävän todisteen ihmisoikeuksien tilasta ja asenteista voi
saada lukemalla vuosisadan alun kirjallisuutta vaikkapa teosofian alalta.
2000-luvun lukijan on vaikea ymmärtää kuinka alkuperäiskansoista kirjoitettiin
silloin. Esimerkiksi Besant (Besant 1904, ss. 174-183) esittää vahvoja
väitteitä alkuperäiskansojen (hän käyttää nimitystä villi-ihmiset, savages) kehitystasosta,
korkeasta kipukynnyksestä ja voimakkaan ulkoisen stimuluksen tarpeesta tietoisuuskokemuksen
aikaansaamiseksi. Lisäksi hän esittää slummeissa elävien kehojen olevan
rakennettu huonoimmista saatavilla olevista aineksista. Ervastin mukaan
maapalloa edeltävän kuumanvantaran eläinkunta on inkarnoitunut ensimmäistä
kertaa ihmisiksi nykyisen ihmiskunnan alempiin rotuihin kuten bushmanneihin tai
tulimaalaisiin (Ervast kaikki kirjat s. 4492). Näiden rotujen ihmiset ovat siis
eläimistä seuraavia (tai edellisen manvantaran jälkeen jääneitä ihmisiä). Miltä
tällaiset toteamukset mahtavat tuntua ”alkukantisen raakalaisheimon” jäsenestä?
Kokevatko he, että muiden kulttuurien ihmiset pitävät heitä tasa-arvoisina ja
arvokkaina? Sadan vuoden takaisen yläluokkaisen britti-imperialistisen
kulttuurin edustajan voi hyvin kuvitella pitävän näitä ruokomajoissa asuvia
silinterihatuttomia, paljain navoin tanssivia ihmisiä hädin tuskin ihmisinä. Mikäli
Besantia epäillään myötäelämisen puutteesta, häntä voitaisiin suositella astumaan
bushmannin housuihin – tai tarkasti ottaen lannevaatteeseen – empatian kyvyn harjoittelemiseksi.
Toki yleinen henki hänen niin kuin esimerkiksi Blavatskyn kirjoituksissa
ilmentää altruismia, uhrautumista ja aktiivista heikompien puolustamista.
Nykyisin tällaista alempaan rotuun viittaamista pidetään
kansanryhmän loukkauksena ja ennakkoluuloisena ryhmien välisiä ristiriitoja
esiin manaavana. Väitteen esittämisen aikoihin tuskin esittäjä ynnä muut
aikalaiset tulivat edes ajatelleeksi kuinka nykyinen sivistynyt ihminen näkee
rotujen tai ryhmien alentavan luokittelun. Ero sadan vuoden takaisten ja
nykyisten asenteiden välillä on häkellyttävän räikeä. Vain maahanmuuttokriittisen (eufemistinen
ilmaisu) voi kuvitella 2000-luvulla kirjoittavan sadan vuoden takaista vastaavaa.
Nykytiede edellyttää päteviä, toistettuja tutkimuksia välttämättöminä ennen
kuin ryhmien välillä voidaan väittää olevan eroja, ja että eroista voidaan
väittää jotakin. Vasta kun eroja on havaittu, voidaan esittää syitä eroille. Itse
rotu-käsite on hämärä ja rotujen jaottelut ovat muuttuneet historian aikana (Sapolsky
2017 s. 407). ”Rotu” on biologinen jatkumo eikä niinkään kategoria; geneettinen
variaatio rodun sisällä on yleensä yhtä suurta kuin rotujen välillä (Sapolsky
2017 s. 407). Nykytietämyksen mukaan tulimaalasilla on eurooppalaisten kanssa
samankaltainen neanderthalin ihmisten geenejä sisältävä perimä. Bushmannit ovat
samaa homo sapiens-lajia kuin eurooppalaiset ja intiaanit mutta eivät ole
risteytyneet neanderthalilaisen kanssa (Pääbo 2015).
Tutkimusten mukaan
kognitiivisissa ominaisuuksissa tai puheen oppimisessa rotujen välillä ei ole
eroja (Pinker 2015). Sadan vuoden takaisia kirjoituksia on vaikea ymmärtää
muuten kuin olettamalla, että kuvatut kirjoitukset ilmentävät aikansa
rotukäsityksiä ja asenteita (Harari 2014, ss. 258-263), eikä niiden ole
ymmärretty ilmentävän mitään eettisesti väärää, eikä nykyinen eettinen kokemus
ole käynytkään mielessä, ja että teosofian osalta ”rodut” tahdottiin nivoa
yhteen manvantarojen ja luonnon valtakuntien kanssa loogisesti ristiriidattoman
filosofisen järjestelmän luomiseksi. Toisaalta teosofian mukaan ihmisen
ylifyysiset ruumiit ovat koostuneet ”hienoaineksisesta” aineesta, joka mm.
ihmisen eettisen ja älyllisen itsekasvatuksen edetessä voi kokonaan vaihtua
oman tasonsa hienoimmiksi aineiksi. Täten mahdollisesti ”alempirotuinenkin”
voisi itsekasvatuksella ylittää ”rotunsa” rajan. Eettinen taso ja älykkyys siis
korreloivat tasojensa aineiden karkeuteen tai hienouteen. Tällä tapaa yksi voi
olla rakennettu huonosta tai karkeasta aineesta ja toinen hienommasta ja puhtaammasta.
Kuitenkin herää epäily, että akaasisia aikakauskirjoja ei ole virheettömästi luettu
tai tulkittu tämän rotukysymyksen kohdalla. Teosofiaan perehtynyt tuntee monia
tunnettujen teosofien toisilleen vastakkaisia tai yhteen sopimattomia
väittämiä. Akaasisten aikakirjojen lukemiseen näyttää liittyvän virhelähteitä.
Paratiisi maan päällä
Ruusuristiläisyydessä erityisenä elämän ohjenuorana
käytetään Jeesuksen Vuorisaarnaksi nimitettyä lukua Matteuksen evankeliumissa.
Vuorisaarnassa (Matteus 5) annetaan
viisi käskyä: älä suutu, älä ajatuksissakaan ole epäpuhdas, älä vanno, älä ole
pahaa vastaan ja älä sodi vaan rakasta kaikkia ihmisiä. Kun nämä käskyt
analysoidaan, ymmärretään ja toteutetaan käytännössä, hengen taivasten
valtakunta astuu maan päälle ja kadotettu paratiisi voitetaan takaisin (Ervast
kaikki kirjat s. 4726). Suuttumattomuuteen, himottomuuteen ja totuudellisuuteen
pyrkiminen ovat edellytyksiä itsekontrollin saavuttamiselle, objektiiviselle
havainnoinnille, loogiselle ajattelulle, viileälle harkinnalle ja tieteellisen
tiedon luomiselle. Yksilö voi jättää pahaksi koetun vastustamisen
yhteiskunnalle, oikeuslaitokselle tai karmalle. Meidän itse tulee huomioida
kanssaihmiset, asettua heidän asemaan ja rakastaa heitä aivan kuten stoalaisten
Jumala rakastaa niin hyviä kuin pahoja.
Toisen maailmansodan jälkeinen kehitys eritoten
demokraattisissa länsimaissa osoittaa nimenomaan Vuorisaarnan käskyjen toteutumisen
suuntaan. Väkivaltarikokset ovat vähentyneet, ainakin valtioiden keskinäiset sodat
loppuneet, rotujen ja ryhmien suvaitseminen lisääntynyt (Australian esimerkki,
ks. Soutphommasane 2012), vihapuheita ja kiihottamista kansanryhmää vastaan ei
suvaita, naisten ja lasten asema on kohentunut, eläinten suojelu on parantunut,
tieteellinen tieto lisääntyy räjähdysmäisesti. Toivoa sopii, että tapahtuneen
ihmisoikeuksien kohentumisen ja ruusuristiläisten ponnistelun välinen
positiivinen korrelaatio kertoo keskinäisestä syy-vaikutus-suhteesta eikä vain
satunnaisesta korrelaatiosta tai yleisestä, kauan kaivatusta, kristinuskon
positiivisesta vaikutuksesta tai humanismin ja tieteen kehityksestä.
Kirjallisuutta
Besant A,. Tajunta. 1924. Käännös Kyllikki Ignatius. Suomen Teosofinen Seura.
Besant A. A
Study in Consciousness. 1904. Theosophical Publishing Society. http://blavatskyarchives.com/theosophypdfs/besantA_study_in_consciousness.pdf.
Ervast P. Kaikki kirjat. http://www.ruusuristi.fi/wp-content/uploads/2009/12/Kaikki_kirjat.pdf
Harari Y N.
Sapiens. A Brief History of Humankind. 2014. Penguin Random House UK. ISBN
9780099590088.
Morris I.
Why the West Rules – For Now. 2011. Profile Books LTD. ISBN 978 1 84668 208 7.
Copyright 2010.
Neuvonen R.
Sananvapauden historia Suomessa. 2018.Gaudeamus Oy. ISBN 978-952-495-468-6.
Pinker S.
The Better Angles of Our Nature. 2012. Penguin Books. ISBN 978-0-141-03464-5.
Pinker S.The
Langue Instinct. 2015. Penguin Books. ISBN 978-0-141-98077-5. Copyright 1994.
Afterword copyright 2007.
Pääbo S. Neandertalilainen. Kadonnutta perimää etsimässä. 2016.
Käännös Veli-Pekka Ketola. Art House. ISBN 978-951-884-595-2. Copyright 2014.
Sapolsky R
M. Behave. The Biology of Humans at Our Best and Worst. 2017. Penguin Random
House UK. ISBN 9781847922168.
Soutphommasane
T. Don’t Go Back to Where You Came from. Why multiculturalism works. Newsouth.
ISBN-13: 978-1742233369.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti