(Tämä artikkeli koskee teosofista etikkaa ja sen soveltämista elämässä.
Allekirjoittaneen muut artikkelit, tutkielmat ja tutkimukset löytyvät otsikoittain blogiin liittämisen vuoden ja kuukauden mukaan järjestetystä blogiarkistosta sivun oikean puoleisesta palstasta.)
7. 10. 2015
Etiikka teosofiassa - omakohtaisia kokemuksia teosofian ja ruusuristiläisyyden eettisestä tiestä arviointeineen
Teosofisessa maailmankatsomuksessa etiikka on erottamaton, oleellinen
ja välttämätön lanka maailman kudelmassa. Maailmamme päämäärä on eettinen
samoin kuin sen syy, nimittäin päämääräsyy. Muun ohella itse jumaluuden
olennainen määrite on eettinen; antaminen, rakkaus, ei lainkaan ottaminen. Ihmisen
päämäärä on jumalan kaltaiseksi tuleminen ja lopulta yhtyminen jumaluuteen.
Mitä on tämä jumalan kaltaisuus? Eettisessä mielessä se on nimenomaan
antamista, lahjoittamista ja suomista, ei ottamista, pyytämistä, vaatimista tai
tarpeen vallassa olemista. Eettinen antaminen-ottaminen käsitetään jatkumona,
jonka toisessa päässä on rakkaus, antaminen ja toisessa ääretön itsekkyys,
ottaminen, hamuaminen. Me ihmiset olemme ydinolemukseltamme jumalallisia
kipinöitä. Zenon Kitionilainen kutsui näitä kipinöitä yksilöllisiksi siemenosasiksi
(λόγοι σπερματικοὶ). Pekka Ervastin mukaan jumala erotti itsestään osan
tajunnastaan ja siten syntyi yksilöllinen ihminen, jonka äly on vapaa (Ervast
1917, Ervast kaikki kirjat s. 4386). Jumala erotti itsestään ihmisen nähdäkseen
itsensä ihmisessä. Siis ihmiseksi tulemisen ja ihmisenä olemisen tarkoituksena
on, että jumala näkisi itsensä ihmisessä. Jumalan halu nähdä itsensä on siten
ihmisen päämääräsyy Jumalan kannalta katsoen. Tämä kipinä, ihmisen siemen,
kietoutuu erilaisiin metafyysisiin henkisyyden olomuotoihin ja lopulta
fyysiseen materiaan, josta alkaa toiviomatka takaisin Jumalan yhteyteen.
Jumalan yhteyteen kulkeminen on eettistä kilvoittelua kohti täydellistä
antamista, epäitsekkyyttä. Jopa mahdollisuuskin itsekkyyteen tulee lopulta hävitä.
Ihminen ei silloin ole enää ollenkaan ihminen siinä persoonallisessa merkityksessä
kuin sen nykyoloissamme käsitämme. Jotkut teosofiset opettajat uumoilevat, että
vain äärettömän itsekäs ja toisten kärsimystä janoava kipinä, jossa ei ole enää
myötätunnon häivääkään, voi hävitä olemattomiin. Olen käsittänyt teosofian
antavan tällaiset puitteet eettiselle kasvatustyölle. Tällaiseksi ymmärsin
lukiopoikana perustan, jolle eettinen kasvatustyö tulisi rakentua. Lähteinäni
olivat muutamat Annie Besantin, H. B. Plavatskyn, C. W. Leadbeaterin ja Rudolf
Steinerin suomennetut kirjat. Myöhemmin tutustuin Pekka Ervastin tuotantoon.
Mikä on se syy, joka ajaa jotkut kilvoittelemaan eettisessä
itsekasvatuksessa kun taas suuri enemmistö ihmisistä viis veisaa moiselle
hassahtaneisuudelle? Teosofian mukaan perussyy on karma: kilvoittelijat ovat
edellisissä elämissään edistyneet etiikassa ja jatkavat sitä nykyisessä
ruumiillistumisessaan. Haluan tässä katsauksessa tarkastella eettisiä ihanteita
ja niiden toteuttamiseen pyrkimistä nuoren ja varttuneemmankin ihmisen
käytännön elämän, tunteiden ja valintojen ymmärtämisen kannalta. Käyn läpi
omakohtaisia kokemuksia etiikan eri alueilta. Esittelen myös pohdittavien käsitteiden
ja ajatusrakennelmien varhaisempia kuvauksia erityisesti varhaisessa
stoalaisuudessa. En pelkästään kertaa mitä arvovaltaiset tekijät ovat
kirjoissaan esittäneet vaan käsittelen kuinka heidän opetuksensa voidaan
tulkita ja sovittaa käytäntöön. Pelkkä auktoriteettien käsitysten esittely voi
vaikuttaa kirjaviisaudelta ja ulkokohtaiselta. Sen sijaan omakohtainen kokemus
antaa uskottavuutta ja elettyä syvyyttä sekä luo sisäistettyä tietoa. Esitän
kuinka olen henkilökohtaisesti tutkinut teosofisen etiikan soveltamista
käytäntöön ja kuinka näkymättömät maailmat avautuvat tutkijalle. Arvioin
lopuksi ohjeiden käyttökelpoisuutta jokapäiväisessä käytännön elämässä ja
henkisen tiedon avautumisen kannalta. Olen noudattanut tarkasti teosofisten
opastajien ohjetta olla lavertelematta henkisistä pyrkimyksistään ja eritoten
niiden tuloksista, sillä tietojen levittely vain vahingoittaa henkistä
kehitystä. Olen nyt saavuttanut sellaisen iän, jolloin tilinpäätös tai ainakin
välitilinpäätös on tehtävä, jos sellainen ollenkaan aiotaan saada aikaan. Aiheen
käsittely ja vakavuus eivät tule esille ilman syvästi yksityisten seikkojen
ilmituontia. Uskaltaudun harkinnan jälkeen herkän henkilökohtaisten kokemusten
paljastamiseen, sillä toivon kokemuksistani ja pohdinnoistani olevan apua
muille alaan vakavasti suhtautuville.
Omat kokemukset
Nuorukaisena halusin itse ymmärtää elämää. Kyseenalaistin
ympäristöni elämänymmärryksen ja etiikan. Suorastaan halveksin porvarillista
sovinnollisuutta, ulkokultaisuutta, tekopyhyyttä, siveellisyyttä, langenneiden
halveksintaa ja omahyväistä intoa näyttää kuinka hyviä ja nuhteettomia he itse
olivat. Minusta näytti, että he eivät ymmärrä arvojaan. He seurasivat yleisesti
hyväksyttyjä ajatuksia, tunnemuotoja ja tapoja. Heiltä näytti puuttuvan kyky
syvällisempään havainnointiin, ajatteluun ja ymmärrykseen. Tieni teosofisiin
kirjoihin mahtoi alkaa hippiliikkeestä, jonka ihastunut kannattaja olin. The
Beatlesin kautta sain tietää joogasta ja heidän opettajastaan Maharishi Mahesh
Yogista. Taidekesälukiossa toimittaja, individuaalianarkisti Veikko Leväaho
antoi teosofisten kirjojen nimiä. Jorma Elovaaran radio-ohjelmasta ”Vesimiehen
aika” vuosina 1969 - 71 sain vaikutteita ja tietoa okkultismista. Tutustuin
muiden muassa Elonpyörä-lehteen ja myöhemmin Ultra-lehteen.
Aloin hahmottaa maailmaa sekä ihmistä ja näiden molempien
evoluutiota teosofisin käsittein ja huikein uusin näköaloin. Vakuutuin
esitettyjen asioiden todenperäisyydestä ja aloin elää niin kuin ne olisivat
totta. Etiikka on peruspilari ja välttämätön ehto myös henkilökohtaiselle
kehitykselle. En hahmottanut etiikkaa sirpaleisina, erillisinä, yksittäisinä
osatekijöinä vaikkapa seitsemän kuolemansynnin tapaan vaan kokonaisuudesta ja
päämäärästä ja päämäärään pyrkimisestä käsin. Ajattelin rakkautta antamisena,
en ottamisena. Arvioin yksittäisiä elämänilmiöitä antamisen ja ottamisen tai
itsekkyyden, myötätunnon ja lähimmäisenrakkauden näkökulmasta. Koetin järjestää
elämäni vilpittömästä rakastamisesta, antamisesta käsin. En kuitenkaan kieltäytynyt
tilanteen niin sattuessa ottamasta vastaan; jos nimittäin kieltäytyy
vastaanottamisesta, niin riistää antajaltaan omanarvontuntoa ja auttamisen
suomaa mielenylennystä ja mielenrauhaa. Toki tällä tavoin omanarvontuntoa,
mielenylennystä ja mielenrauhaa tavoittelemaan pyrkijät loistivat lähes tyystin
poissaolollaan. Pyrin olemaan avoin, huomioimaan ja kuuntelemaan lähimmäisiäni
sekä ymmärtämään ja lämmöllä auttamaan mitä vain kykenin. Avoimuus osoittautui
tuhoisaksi; muiden ilkeät ajatukset ja huomautukset satuttivat, loukkasivat rankasti.
Puin ylleni mielikuvissani keskiaikaisen ritarin haarniskan, mutta hyökkääjän
säilän osuessa sen pirstaleet tunkeutuivat haarniskan laattojen välistä pistäen
ihooni ja lihaani ankarasti. Köyhiä, vähäosaisia ja sairaita kohtaan olen
tuntenut myötätuntoa niin kauan kuin muistan mutta kehitykseni oli jo edennyt
varsin pitkälle ennen kuin pystyin osoittamaan vastaavia tunteita ja ymmärrystä
pöyhkeitä ja itserakkaita kohtaan.
Ruoka on ollut minulle vain vähäinen osa elämääni. Etenkin
silloin se on ollut välttämätön paha, kun on ollut mielenkiintoista tekemistä;
olen pakolla joutunut keskeyttämään ruokaillakseni, kun vatsani kipu on alkanut
olla sietämätöntä enkä ole voinut enää erottaa onko kipu nälkäkipua vai
vatsatulehdusta. Teosofian päämääriä toteuttaakseni oli helppoa ja luontevaa
siirtyä vegetaristiksi. Oikeammin olin ovolaktovegetaristi. Käytännössä oli
mahdoton välttää munia ja maitoa, sillä olisin joutunut keskittymään ehdottomasti
liikaa ruokavalioon ja mielestäni tärkeämmät asiat olisivat jääneet tekemättä.
Tosin oli siinä 1960-luvun ja 70-luvun pohjois-pohjalaisilla ihmettelemistä
vegetaristikummajaisessa. Vegetarismin jouduin lopettamaan aloittaessani
opinnot yliopistossa. Opiskelupäivät olivat pitkiä ja Mediciinan ruokalasta sai
lähinnä vain kuoriperunoita, ruskeaa kastiketta ja lihapullia lämpimäksi
ateriaksi eikä perunoilla ja kastikkeella elänyt.
Kunnia, maine, arvo, raha, yhteiskunnallinen asema, tiedon
halu, ammatillinen pätevyys ja mahdollisimman suotuisan aseman hankkiminen
työmarkkinoilla tai aviomarkkinoilla kietoutuivat yhteen. Keskittyminen yhteen näistä
asioista vaikuttaa aina toisiinkin. Ollakseen kykenevä parannustyössään
lääkärinä tulee hankkia tietoja ja taitoja, mutta taitojen kehittyessä maine
kasvaa, sijoitus työmarkkinoilla on parempi ja ansiotulot myös nousevat. Täten
toivottavien ominaisuuksien hankkiminen voi vaikuttaa myös ei-toivottujen tai
yhdentekevien ominaisuuksien saavuttamiseen. Eettisiin tavoitteisiin
pyrkimisessä katsotaan perinteisesti, että teon motiivi ratkaisee, mutta
ollakseen rehellinen motiivit voivat olla niin hienokseltaan itsekkäitä, että
ne pakenevat huolellistakin itsensä tutkiskelua. Kunnianhimo kyllä pyrki
nostamaan päätään aika ajoin ja vaatimattomista oloista kotoisin olleena
rahaakin olisi toivonut enemmän.
Nykyaikaisessa keskustelussa painottuu seksuaalisuudesta
fyysinen puoli, suoritus. Uutisoinnissa korostuvat alistus, raiskaukset ja
rikokset. 1960-luvulla Suomessa vallitsi pitkälle
viktoriaanis-puritaanis-lutherilainen siveyskäsitys; sukupuolisuus oli syntiä,
tabu, kiellettyä. Hippiliike oli kapinaliike myös sukupuoliasioissa, tahdottiin
vapaata sukupuolista kanssakäymistä. Vallitsevat normit kyseenalaistettiin ja
hylättiin, julistettiin rakkautta ja rauhaa. Pasifismi oli kiinteä osa
hippiliikettä. Jo varhain annoin rakkaustermille merkityksen antaa, ei ottaa.
Se ei kielenkäytössäni merkinnyt halua tai himoa. Mieltymys toiseen sukupuoleen
oli minulle monisyinen vyyhti, jossa sukupuolisuus oli osa suurempaa
kokonaisuutta. Naisen seuraan hakeutumiseen liittyi ystävyyden, hyväksynnän,
hellyyden ja ymmärryksen kaipuu. Etsin elämänkumppania ja taustalla oli halu
perustaa perhe ja saada lapsia. Toki viehkeä ulkomuoto, sulava käytös ja
henkevä älykkyys innostuttivat lähempään kontaktin ottoon. En millään muotoa
pyrkinyt välttämään sukupuolista kontaktia vaan pikemminkin hain sellaista.
Henkisen tien edellytyksissä painotetaan sukupuolisesta himosta luopumista. Minulle
sukupuolisuus ei muodostanut estettä opiskelulle, työlle tai
meditaatioharjoituksille; kaikilla näillä oli oma paikkansa ja aikansa. Vaikka
sukupuolisuus oli intensiivistä, se ei kahlinnut minua mutta tyystin sen
hylkääminen ei tullut kysymykseen.
Keski-ikäisenä epäilyjen varjojen jälkeen eräänä päivänä
huomasin, että takausten vuoksi olin menettänyt koko omaisuuteni. Elettiin
1990-luvun alkupuolta. Onneksi emme enää eläneet vuosisadan alkupuolta eikä
minulle ja perheelleni käynyt kuten Väinö Linnan ”Täällä Pohjan Tähden Alla”-romaanin
Laurilan Anttoolle, torpparille, joka ryysyineen, mukuloineen ja akkoineen
poliisin toimesta raahattiin torpastaan talviselle pihalle ja sitä kautta mieron
tielle. Ei. Perheeni sai jäädä torppaansa. Nyt taloustilit nollattiin ja aiempi
omaisuuteni kirjattiin velaksi. Eikä muuta tarvittu kuin ahkerasti lainojen
lyhennyksien lisäksi huippukorkoja maksamaan. Teosofian karman lain tulkinnan
mukaan sain nyt laskun jostakin kolttosesta tai joistakin edesottamuksistani,
jotka olin tehnyt jossakin tai joissakin edellisistä elämistäni. Vaikka ahkera,
intensiivinen opiskelu ja työskentely olivat jättäneet teosofian harrastuksen
taka-alalle, teosofia vaikutti edelleen vakaasti arvioihini ja elämääni. Jotta
tulevaisuus olisi joskus parempi, päätin nyt vihdoin täysin omistautua tiedon
ja viimeiseen saakka viedyn korkean etiikan tielle.
Nuorukaisena olin pelkkä tulevaisuuden lupaus, mikäli
pitkätukkaista aseistakieltäytyjää ja kasvissyöjää, yhteisön arvot omilla ja
lainatuilla arvoillaan syrjäyttävää voidaan pitää tulevaisuuden lupauksena.
Keski-ikään mennessä olin totuuden etsinnässä päätynyt muutamaksi vuodeksi myös
tutkijan kammioon. Kliinikkona olin lähimmäisilleni arvokas tietoineni ja
taitoineni – ja näille tiedoille ja taidoille todella oli kysyntää. Epäitsekäs
lähimmäisen kuuntelu ja ongelmien lääketieteellinen, objektiivinen arviointi ja
ratkaisut sopivat yksi yhteen teosofisen epäitsekkyyden käsitteen kanssa.
Toteuttaminen oli minulle helppoa ja luontevaa, teosofisesti ilmaisten
eetterissäni, eikä minun tarvinnut asiaan kiinnittää erityistä huomiota.
Palkkiopuolestakaan ei tarvinnut välittää, koska palkka tuli säännöllisesti
työnantajalta.
Siirryin uudelleen kasvisdieetille. Tiivistin
meditaatioharjoituksia. Seurasin tarkkaan, nousiko oman voiton pyyntiin
liittyviä ajatuksia tietoisuuteeni. Vahdin tarkkaan, että kunnioitin kaikkia
luotuja ja jos väheksymistä tai halveksuntaa piili tietoisuuteeni
sopukoissakaan, käänsin ne rakkaudeksi ja myötätunnoksi. Negatiiviset
tuntemukset ja ajatukset muunnin myönteisiksi heti kun sellaisia havaitsin. Aloin
olla vakuuttunut, että korkeampi itse oli hallitseva ja persoonallisuus
kuihtunut pois tai ainakin jäljelle jääneet osat olivat nöyrästi alistuneet
korkeammalle itselle, kun jopa mitä kiehtovin nainenkaan ei saanut haluani
heräämään. Unielämäni muuttui vilkkaaksi ja merkitykselliseksi uudelleen,
saatoin nähdä näkyjä valvetietoisuudessani. Kun nuorukaisena yritin suojautua
esimerkiksi haarniskalla, nyt en puolustautunut millään tavoin, en luonut
panssareita enkä muureja, olin täysin avoin ulkomaailmalle, jonka suoranainen
osa tunsin olevani. Otin kaikki lähimmäiseni avoimesti vastaan. Koin myös erilaisia
hyökkäyksiä itseäni kohtaan fyysisin allegorisin tapahtumin. Kontaktit muihin
ihmisiin eivät olleet lähestulkoonkaan aina miellyttäviä. Eräässä vaiheessa
tunsin joutuneeni ristin, Golgatan tielle, via Dolorosalle. Symboliset nyrkiniskut
ja potkut koin fyysisinä ja ne osuivat vartalooni ja päähäni. Saatoin vierailla
manalassa, jossa kuolleiden sielut kiivaasti pyysivät minulta apua.
Sekasorrossa en saanut selvää mitä asia milloinkin koski mutta sieluilla oli
mitä suurin ahdinko, kiihottuneisuus ja hätä. Hillittömän raivon, selkeän
eritellyn ongelman ymmärtämisen puutteen ja väenpaljouden vuoksi avun antaminen
oli mahdotonta. Toisella kertaa saatoin yrittää saarnata manalan kuolleiden
sieluille, mutta kukaan laajasta laumasta ei kuunnellut; huomasin kuolleiden sielujen
olevan kuolleita.
En tiedä kuinka pitkään tällaista elämää olisi voinut jatkua
mutta pian oli tulossa muutos. Sairastuin lisäkilpirauhasen kasvannaiseen,
adenomaan. Sairaus ilmenee kohonneena seerumin kalsiumpitoisuutena. Sairaus on
helppo hoitaa leikkauksella ja leikkaus minullekin tehtiin. Kasvannaisen
kehittymisen syyt ovat tuntemattomat. Vahvoin oletuksin ja hyvällä uskolla
voidaan ajatella, että kasvisruokavaliolla olisi osuutta sairauden
kehittymiseen. Vaimoni ja ystäväni lääkärikollega kuitenkin vakuuttivat dieettini
olevan syynä sairastumiseeni ja suorastaan vaativat minua muuttamaan ruokavalioni.
Ja minä suostuin. Alkuajat olivat kuvottavia; lihaa syödessäni tuntui kuin
olisin laittanut lehmän lantaa suuhuni. Jo lasillinen keskiolutta sai käteni
vapisemaan ja oloni tuntumaan ahdistuneelta. Tästä alkoi myös tiukkojen
eettisten arvojeni hidas ja vaivalloinen liudentaminen. Aloin ajoittain, tietyillä
etiikan osa-alueilla ja tapauskohtaisesti hyväksyä jotakin hyvää ihan vain
itselleni. Tämän tein ilman, että minun hyväni olisi ollut muilta pois. Poiketessani
vaativista eettisistä arvoista omatuntoni pyrki ankarasti soimaamaan; jouduin
usein ristiriidan valtaan. Vain vastentahtoisesti aloin hyväksyä, tosin
lukuisin poikkeuksin, periaatteen, että huolehdin pääsääntöisesti ensin
itselleni oman osani ja vasta sitten jaan muille.
Pohdinta
Nuorukaisena teosofinen maailmankuva oli minulle täysin
uusi, kiehtova ja huimia näköaloja avaava. Lisäksi se edusti radikaalia, senaikaisesta
ympäristöstäni häkellyttävästi poikkeavaa tapaa nähdä ja kokea maailma ja tässä
mielessä itseään etsivälle nuorelle sopiva viitekehys. Toisaalta teosofiassa
oli runsaasti sellaisia ihanteita, jotka olivat yhteneviä pohjois-pohjalaiselle
miehen mallille. Miehen tuli olla rehellinen, suoraselkäinen, ei turhan
lavertelija, harkitseva, päättäväinen, työnsä tunnollisesti vaikeuksia ja
vastuksia karttamatta suorittava. Velvollisuuksia karttavaa, tekosyitä keksivää
liukasta luikertelijaa ei voinut mieheksi kutsua. Omaa arvoa korostavat
hevostelijat joutuivat ensimmäisinä halveksittujen kastiin, imeliä pidettiin
naurettavina tai suorastaan iljettävinä. Ei auttanut jäädä kiinni valheesta
menettämättä kasvojaan. Toimeen ryhtyminen oli hyve. Nämä ominaisuudet kuuluvat
myös stoalaisen viisaan piirteisiin ja näitä ominaisuuksia stoalaiset
tavoittelivat ja näitä ominaisuuksia tuli kehittää teosofian esoteerisella
tiedon tiellä. Todellisuudessa teosofia on kiitollisuuden velassa
maailmankuvastaan ja käsitteistään stoalaisuudelle, jos teosofian oppi-isät ja
(-äidit) ovat saaneet vaikutteet stoalaisista teksteistä. Itse asiassa
teosofinen maailmankuva, ajatusrakennelmat ja näkökulmat ovat pääsääntöisesti
samoja kuin stoalaisuudessa tai hieman modifioituja stoalaisia tai yleisiä
antiikin Kreikan käsityksiä. Valitettavasti teosofisilta kirjoittajilta on
jäänyt lähes tyystin ilmoittamatta kirjalliset viitteet stoalaisiin lähteisiin
niin kuin muihinkin lähteisiinsä. Internetissä löytyvässä Pekka Ervastin kaikki
kirjat käsittävässä 4732 sivun Adobe Acrobat-tiedostossa mainitaan vain kerran stoalaiset
logosopin yhteydessä. Zenon Kitionilaista, Kleantesia tai Krysipposta ei
mainita ei kertaakaan. Toisaalta teosofit ilmoittavat saaneensa tietonsa
suoraan ylemmiltä tasoilta ilman fyysisiä kirjoituksia. Teosofian mukaan
ihmiskunnan Vihityt muodostavat Salaisen Veljeskunnan, joka välittää tietonsa
niin antiikin filosofeille kuin nykyiselle teosofiselle liikkeellekin.
Tavoittelin vallassani olevaa jumalan kaltaiseksi tulemista
antamisen kysymyksessä mutta tavoittelin epäviisaan antaumuksella. Kun joku
puhuu vakavissaan jumalan kaltaiseksi tulemisesta, pitäisi hälytyskellojen
alkaa soida, sillä näemme kylliksi hybristä ja megalomaniaa sekä Jeesuksia ja
profeettoja mielisairaaloissa ja nykyään avohoidossa. Omassa kokeilussani en
koskaan tuntenut olevani pyhimys; kaikkea muuta. Noudatin kuitenkin
epäitsekkyyden sääntöä äärimäisyyteen saakka, ajattelin ja toimin antamisen
näkökulmasta, tein havaintoja ja arvioin. En millään muotoa kuvitellut olevani
jumala enkä halunnut tulla Jumalan kaltaiseksi siinäkään mielessä, että halusin
nähdä itseni ihmisissä. En havainnut silloin sitä ristiriitaa, että Jumala on
itsekäs, ihmisen arvon itseisarvona kumoava kun hän pitää ihmistä vain
välikappaleena omalle halulleen. En tiennyt mitä päämäärä tuo mukanaan ja päädyin
tavoittelemaan väärin tai sittenkin väärää tavoitetta; ihmisen mitan ylittävää,
tuonpuoleista, josta maan päälle palaaminen olisi hyvin voinut epäonnistua.
Olisin aivan yhtä hyvin voinut jäädä Tuonen vangiksi.
Olin onnellinen siinä onnellisuuden negatiivisessa
merkityksessä, että olin loitonnut ihmisen tavallisista ahdistuksen lähteistä.
En ollut onnellinen niin kuin esimerkiksi stoalainen pyhimys tai Apollo, joka
aina hymyilee muiden jumalien tavoin. Olin enemmänkin Sisyfos, joka oli
määrätty vierittämään kivenjärkälettä yhä uudestaan, loputtomasti vuoren
huipulle. Koin, että mahdollisuuskin palata itsekkyyttä sisältävään elämään oli
mahdotonta, mutta kuitenkin se mahdollisuus tuli ja tartuin siihen. Saatoin
olla iloinen toisten puolesta, en itseni. Vasta käännettyäni suuntaani kykenin
hyväksyntään tai häivähdyksen omaisesti iloon päin viittaavaan itsenikin
puolesta.
Työni ja elämäni täyttivät sairaiden, avuttomien ja avun
tarpeessa olevien ongelmien ratkaisu, tukeminen ja parantaminen. Hymyily sopimattomassa
tilanteessa olisi antanut väärän kuvan itsekkäästä, myötätuntoon haluttomasta
tai kykenemättömästä hyväkkäästä. Vakava ja huolestunut mutta samalla tarmolla
ja huolellisuudella auttamiseen perehtynyt käytös kuvasi parhaiten sisäistä
sielunmaisemaa, joka oli muuttunut pysyväksi tunnetilaksi.
Nuorukaisena olin tietämättäni valinnut teosofian
välityksellä nimenomaisesti stoalaisen filosofin, viisaan, pyhimyksen tien
viitekehyksineen. Olin radikaali, arvostelin ja kapinoin vallitsevia tapoja ja
normeja vastaan. Vaikka pyrin itse arvioimaan etiikkaa ja katsoin olevani
vapaa, jälkeenpäin tarkastellen hyväksyin kuitenkin toisen, teosofisen, arvo-
ja ajatusmaailman ilman, että olisin voinut varmistua sen oikeellisuudesta ja
käyttökelpoisuudesta. Uskoni on täytynyt olla vahva, koska aloin elää elämääni
tämän uuden maailmankuvan mukaan. Tie johti kokemuksellisesti ristille ja
tuonelaan. Lähimpieni avulla ja oman totuuden ja elämisen edellytysten kriittisen
tarkastelun ja arvioinnin vaikutuksesta palasin takaisin maan päälle. Tottumukseni
pragmaattiseen ajatteluun ansiotyöni puitteissa oli varmaankin omiaan
helpottamaan maan päälle paluuta. Kysymykseksi jää mikä arvo teosofiselle
tielleni on pantava. Tien kokeiluun kuluivat parhaat ja tuotteliaimmat vuodet
elämästäni. Kuinka elämäni olisi kulkenut ilman teosofiaa? Aiheen arviointi
vaatii oman pohdinnan ja esityksensä. Kysymys lienee siinä mielessä hyödytön, että
tehtyä ei voi saada tekemättömäksi. Teosofia on kuitenkin vienyt minut
tieteellisen tutkimuksen pariin ja johdattanut hakemaan teosofian
käsitemaailmaa antiikin filosofiasta ja myöhemmästäkin filosofiasta,
ruusuristiläisyydestä ja kristinuskosta ja sen tieteellisestä tutkimuksesta.
Kokemukseni osoittaa, että yhden periaatteen täydellinen
noudattaminen vei aivan mahdottomaan tilanteeseen elämisen kannalta; jouduin
tekemään kompromisseja, poikkeuksia säännöistä ja kun poikkeuksien tielle
lähdetään, niiden määrä on loputon, vain kekseliäisyys asettaa rajat. Alkustoalaisen
näkemyksen (Jedan 2009, s. 134) mukaan pyrin noudattamaan kaiken kattavaa,
poikkeuksetonta eettistä perussääntöä. Perussäännöstä johdettu ohje sopivasta
käytöksestä riippuu tilanteesta. Kaikissa tilanteissa ja aina pätevää, sopivaa
ohjetta eivät anna stoalaisetkaan. Elämisen mahdollisuuden kannalta katsoen
pääperiaatteen lisäksi tarvitaan useita sivu- tai lisäperiaatteita. Elämä ei
näytä kulkevan pelkkien matemaattisten tai yksinkertaisten logiikan
periaatteiden mukaan. En katso mahdolliseksi elää äärimmäisyyteen vietyä
epäitsekkyyttä. Jos sellainen katsotaan mahdolliseksi, epäitsekkyyskäsitettä
täytyy muokata, modifioida ja määritellä tavalla, joka muuttaa itse käsitteen
muuksi kuin epäitsekkyydeksi.
Johtopäätökset
Nykyisen teosofian opit on esitetty 1800-luvun lopulla ja
1900-luvun alussa. Opin eettistä osaa olen tuonut lähemmäksi nykyaikaa
pyrkimällä noudattamaan edeltävän, lähes puolen vuosisadan ajan tunnollisesti,
parhaan ymmärrykseni mukaan teosofis-ruusuristiläistä eettistä tiedon tietä. Opin
ja opin soveltamisen arvioinnilla vien meidät (lukijat) aivan tähän päivään. Äärimmäisyyteen
viety epäitsekkyys on johtanut umpikujaan, kokemukselliseen Tuonelaan.
Käytännön elämässä filosofinen itsekkyys-epäitsekkyysasteikko on leikattava
poikki viimeistään itsesäilytysvaiston kohdalta, muutoin joudumme ulkopuolelle
tämän puoleisesta elämästä kokemuksellisesti tai jopa kirjaimellisesti
kokonaan. Kirjoituksissa ja opetuksissa äärimmäisyyksille ei tule antaa niin
keskeistä asemaa kuin olen ymmärtänyt esitettävän teosofisissa lähteissä.
Suosittelen äärimmäisyyksille reunahuomautuksen tai sivulauseen asemaa
filosofisena pohdintana. Muutoin joku innokas ja tunnollinen nuorukainen tai
vanhempikin voi lähteä potentiaalisesti tuhoisaan päämäärään vievälle polulle.
Suosittelen keskittymistä tämän puoleiseen, etiikkaan,
ihmisen osaan, myötätuntoon, ymmärtämiseen, lähimmäisen kuuntelemiseen,
tasavertaisuuteen, ystävyyteen ja avun antoon, mutta ehdottomasti omien
voimavarojen puitteissa. Lisäksi toivon esityksiin lähdeluetteloa tieteellisten
tutkimusten yleisen käytännön mukaan. Lukija pääsee viitteiden avulla tiedon
alkuperäisille lähteille ja saa selvyyden kuka, missä ja milloin on esittänyt
samoja tai samansuuntaisia ajatuksia tai kritiikkiä. Mikäli viitataan tuon
puoleiseen lähteeseen, on asia selkeästi ilmaistava. Tulee kehittää tieteellistä
viitejärjestelmää vastaava viitejärjestelmä, jonka avulla lukijalle avautuvat
annetun tiedon alkulähteet, jotta lukija itsekin voisi varmistua tiedon
aitoudesta. Ainakin allekirjoittanut joutuu turvautumaan fyysisiin lähteisiin
ja perinteiseen viitejärjestelmään; huolimatta annettujen ohjeiden mukaan parhaan
kykyni mukaan toimimisesta, tuon puoleisen tiedon väylistä en ole saanut
yksityiskohtaista, objektiivista tietoa. Epäonnistumiseni ei osoita, etteikö
teosofian ja ruusuristiläisyyden esittämä metafyysinen maailma olisi olemassa
objektiivisena tosiasiana vaan, että allekirjoittanut ei ole onnistunut
havaitsemaan ja vahvistamaan sitä sellaisena kuin on esitykset ymmärtänyt.
Viitteet
Aurelius,
Marcus (2004). Itselleni (Basam Books Oy, ISBN: 952-9842-98-8).
Besant,
Annie (1923). Aikain viisaus. Teosofisten oppien pääpiirteet (Suomen Teosofinen
Seura, Helsinki 1923, Suomalaisen kirjallisuuden seuran kirjapainon O.y.,
Helsinki 1923),
Besant, Annie (1924). Tajunta. Tutkielma. Lisää sielutieteen
tutkimukseen. (Suomen Teosofinen Seura 1924, Kansalliskirjapaino Osakeyhtiö,
Lappeenranta 1924).
Blavatsky, H. P. (1962). Hiljaisuuden ääni. Dzyanin runot
(Teosofinen Seura, Helsinki 1962, Hyvinkään Kirjapaino Oy, Hyvinkää 1962).
Bobzien,
Susanne (1998). Determinism and Freedom in Stoic Philosophy (Oxford University
Press, ISBN: 0-19-924767-6).
Collins, Mabel (1965). Valoa tielle (Teosofinen Seura,
Helsinki1965, Kirjapaino Sasema, Loimaa 1965).
Ervast, Pekka (1917). Uusi Jumala (Teosofinen kirjakauppa ja
kustannusliike, Helsinki 1917)
Jedan,
Christoph (2009). Stoic Virtues. Chrysippus and the Religious Character of
Stoic Ethics (Continuum International Publishing Group, ISBN: PB:
978-1-4411-9794-8).
Kaarakainen, Teija & Kaukua, Jari (toim.) (2004).
Stoalaisuus. Tiedon, tunteiden ja hyvän elämän filosofia (Gaudeamus Kirja. Oy
Yliopistokustannus University Press Finland Ltd, ISBN 951-662-891-5).
Laertios, Diogenes (2003). Merkittävien filosofien elämä ja
opit (Kustannusosakeyhtiö Summa, ISBN: 952-5418-07-3).
Leadbeater, C. W. (1983). Ihminen näkyväisenä ja
näkymättömänä (Suomen Teosofinen Seura, ISBN: 951-99439-9-4).
Leadbeater, C. W. (1967). Okkultinen elämä (Teosofinen Seura
r.y., Hlesinki 1967, Kirjapaino Kursiivi Oy, Hlesinki 1967)
Meijer P.
A. (2007). Stoic Theology. Proofs for the Exixtence of the Cosmic God and of
the Traditional Gods. Including a commentary on Cleanthes´ Hymn on Zeus
(Eburon, ISBN: 978-90-5972-202-6).
Räisänen,
Heikki (2010). The Rise of Christian Beliefs. The Tought World of Early
Christians (Fortress Press / Minneapolis, ISBN 978-0-8006-6266-0.
Seneca,
Lucius Annaeus (2011). Kirjeet
Luciliukselle (Basam Books Oy, ISBN 978-952-260-045-5).
Steiner, Rudolf (1968). Miten saavutetaan tietoa korkeammista
maailmoista (Suomalaisten antroposofien liitto, Helsinki, Vammala 1968,
Vammalan Kirjapaino Oy).
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaTervehdys Tapio, muistan sinut kouluajoilta oman tien kulkijana ja myönteisessä mielessä. Arvioijana, kriittisenä, vaikutti siltä, että kärsit ympäristön "typeryydestä". Oli hyvin mielenkiintoista lukea ajatuksiasi niiden selväjärkisyyden ja ymmärrettävyyden takia. En ole perehtynyt käsittelemiisi oppeihin muuten kuin eletyn elämäni kautta. Ehkäpä on elettävä pitkä elämä oppiakseen edes jollain lailla ymmärtämään itsekkyyden ja epäitsekyyden rajat. Kiitos kirjoituksestas
VastaaPoista