Hae tästä blogista

tiistai 29. lokakuuta 2019

Hymni Zeukselle

(Tämä artikkeli sisältää Kleantheen Hymni Zeukselle käännöksen kreikan kielestä suomeksi sekä hymnin esittämien käsitteiden vastaavuuksia myähemmässä historiassa.
Allekirjoittaneen muut artikkelit, tutkielmat ja tutkimukset löytyvät otsikoittain blogiin liittämisen vuoden ja kuukauden mukaan järjestetystä blogiarkistosta sivun oikean puoleisesta palstasta.)


Hymni Zeukselle

Kleantheen (n. 330 – n. 230 eKr.) hymni Zeukselle on ainoa lähes täydellisesti säilynyt vanhan stoalaisuuden teksti (Meijer 2007:209). Teksti on säilynyt Joannes Stobaeuksen (viides vuosisata jKr.) välittämänä ja on julkaistu muiden Stobaeuksen tekstien mukana Länsi-Euroopassa 1500-luvulla (https://en.wikipedia.org/wiki/Stobaeus).  Hymni sisältää monia teosofiasta tuttuja käsitteitä ja mielikuvia. Olen kääntänyt alkuperäisen kreikankielisen tekstin (Pearson 1891:274-5) suomeksi käyttäen käännöksen oikeellisuuden verrokkeina internetistä löytämiäni englanninkielisiä käännöksiä sekä Meijerin (2007) kirjaa. Esitän ensin käännöksen ja liitän sen jälkeen joitakin huomioitani hymnistä silmämääränä teosofinen ja ruusuristiläinen maailmankuva.

Loistokkain kuolemattomista, moniniminen, aina kaikkivoiva, 1
Zeus, luonnon alkusyy, hallitset kaikkea laillasi. 2
Terve! On aivan oikein kuolevaisten kääntyä sinun puoleesi, 3
sillä sinusta on olemassaolomme; osanamme on olla kaikuja, 4
heijasteita, lukemattomien maan päällä elävien ja matelevien joukossa. 5
Siksi minä ylistän sinua hymnilläni ja alati laulan mahdistasi. 6
Koko maan ympäri pyörivä maailmankaikkeus 7
noudattaa todella johtamistasi ja se mieluusti alistuu mahtiisi. 8
Pidät voittamattomissa käsissäsi sellaista palvelijaa, nimittäin 9
kaksiteräistä, tulista, ainaista salamaasi, 10
että sen iskujen alla koko luonto tärisee. 11
Ja sillä ohjaat yleistä järkeä läpi kaiken, 12
sekoittuen suuriin ja pieniin valoihin. 13
Niin paljon olet synnyttänyt korkein kaikkeuden Ruhtinas. 14
Ilman sinua ei mikään synny maan päälle, Jumala, 15
ei taivaan napojen välille, eikä mereen. 16
Paitsi niitä pahoja, mitä ihmiset tekevät hulluuttaan. 17
Mutta sinähän aivan hyvin tiedät miten järjestää luontevasti, 18
miten luoda järjestys kaaoksesta sekä miten luotaantyöntävä on mieluinen sinulle. 19
Sillä näin olet yhdistänyt kaiken, hyvän ja pahan, 20
niin, että ikuinen kaikkeuden sana tulee olevaksi. 21
Tätä sanaa kuitenkin pahat kuolevaiset pakenevat – 22
kurjat raukat, vaikka he aina kaipaavat todella hyviä asioita, 23
he eivät näe eivätkä kuuntele Jumalan kaikkiallista lakia; 24
ja kuitenkin, jos he tottelisivat sitä ymmärtäväisesti, he viettäisivät hyvää elämää. 25
Mutta järjettömästi he syttyvät ja ajautuvat yhdestä pahasta toiseen: 26
jotkut innokkaasti halaten mainetta, ei väliä kuinka jumalattomasti se on hankittu; 27
toiset taipuen juonikkuuteen ilman järjestystä; 28
ja toiset lepäillen sekä arvellen istuskelun ruumiin työksi. 29
He tekevät näitä typeriä asioita kerta toisensa jälkeen, 30
niin, että hyvä elämä muuttuu nopeasti juuri täysin päinvastaiseksi. 31
Oi Zeus, kaiken antaja, synkkien pilvien ja häikäisevän salaman valtijas, 32
pelasta ihmiset surkeasta tietämättömyydestä. 33
Oi Sinä, Isä, hajota sielusta oppimattomuus, salli kaivata mielen hallintaa 34
ja suvaitse luottaen hallita kaikkea oikeudenmukaisesti, 35
niin, että kunnioitettuna tällä tavoin, voisimme tehdä kunniaa sinulle vuorostamme, 36
laulaa tekojasi lakkaamatta kuten on sopivaa kuolevaisille; 37
sillä ei ole suurempaa kunniaa ihmisille tai jumalille 38
kuin oikeudenmukaisesti ylistää kaikkiallista, ainaista lakia. 39
Käännös TJ 25. 8. 2010


Zeusta, jumaluutta ilmaistaan monin nimin. Käsitys on yhteinen teosofian kanssa, jossa eri uskontojen jumaluus on sama nimityksen eroista riippumatta. Jumaluutta ilmaistaan myös logoksena, sanana, ajatuksena, järkenä, järjestystä aiheuttavana voimana. Jumaluus on olemassaolon syy, omnipotentti hallitsija niin hymnissä kuin teosofiassakin. Toki varhainen stoalaisuus kuten teosofiakin tarkentavat kaikkivoipaisuutta mm. siten, että syyn aiheuttamat seuraukset kulkevat omia latujaan yleisen lain mukaan ja eikä seurauksia voi enää muuttaa sen jälkeen kun toiminta on suoritettu. Jumaluus on hallitsija lain kautta. Jumala alkusyynä on tehnyt, valinnut ja määrännyt lain, jonka mukaan maailma toimii. Jumaluus on kuolematon ja on myös muita kuolemattomia jumalia. Samoin teosofiassa on lukuisia kuolemattomia henkiolentoja porrastuksen eri asteilla. Jumala aiheuttaa ihmisen olemassaolon, ihminen on heijaste, kaiku Jumalasta ja hän voi kommunikoida Jumalan kanssa ja hänen oikea asenteensa on kunnioittaa luojaansa. Uuden Testamentin Isä meidän - rukouksessa tähdennetään samaa: ”pyhitetty olkoon sinun nimesi”.

Stoalaiset (Kleanthes) nimenomaisesti torjuivat Aristarkhos Samoslaisen esittämän heliosentrisen aurinkokunnan koska katsoivat kosmoksen järjestyksen painovoimineen olevan ristiriidassa aurinkokeskeisyyden kanssa. Kopernikuksen jälkeen geosentrisyyteen on vaikea vedota. Kleanthes esittää yleisen järjen (κοινὸν λόγον) läpäisevän kaiken. Läpäisyllä voidaan ymmärtää järjen, älyn, järjestyksen, ymmärryksen, siis henkisen ominaisuuden jäävän kaikkeen, olevan kaikessa läsnä eikä vain käyvän vierailulla ja lähtevän sen jälkeen pois. Teosofiassa tajunnan, logoksen, älyn katsotaan olevan kaikkialla ja ilmenevän muotoa luovana älynä (katso esim. Pekka Ervast. Kaikki kirjat s. 4385 (Uusi Jumala), s. 4505 (Valoa kohti)).

Riveillä 19 ja 20 esitetään ruusuristiläisyydestä tuttua periaatetta vastaava katsantokanta hyvän ja pahan samanarvoisuudesta, jopa vastenmielisen rakastettavuudesta. Tämä on Jumalan näkökulma, hän on luonut kaiken, hyvän ja pahan. Stoalaisten mukaan ei ole ihmisen asia arvostella pahaa vaan on kiinnitettävä pragmaattisesti huomio asioihin, joihin voi vaikuttaa. Kyse on pahan voittamisesta, ei pahaa vastaan taistelemisesta, mikä on yksi ruusuristiläisyyden keskeisistä periaatteista.

Riveillä 21 – 35 kehotetaan ihmisiä paneutumaan elämän lakiin, kaikkeuden ikuiseen sanaan ja elämään sen mukaan. Tulee luopua laiskuudesta, juonittelusta ja rahan perässä juoksemisesta ja maineen tavoittelusta. Kehotetaan mielen hallinnan harjoittamiseen. Kleanthesin havainnot ihmisten oppimishalukkuudesta osoittavat todellisuuden tajua: niin yli kaksituhatta vuotta sitten kuin meidänkin päivinämme mielenmuutos ei ole ihmisten agendassa päällimmäisiä asioita.

Riveillä 35 ja 36 esitetään meidän ajallemme vieraahko käsitys jumalan ja ihmisen suhteesta. Kehotetaan jumalaa hallitsemaan oikeudenmukaisesti, jolla ehdolla me voimme kunnioittaa ja ylistää jumalaa. Tuntemassani kristillisyydessä ihminen ei aseta ehtoja jumalalle. Antiikin aikana lienee ollut yleinen tapa tehdä jumalan kanssa vaihtokauppoja; koska minä uhraan jumalalle, tulee hänen tehdä vastapalvelus.


Kirjallisuutta:


Ervast, Pekka. Kaikki kirjat. http://www.ruusuristi.fi/tiedostot

Meijer P. A. (2007). Stoic Theology. Proofs for the Exixtence of the Cosmic God and of the Traditional Gods. Including a commentary on Cleanthes´ Hymn on Zeus (Eburon, ISBN: 978-90-5972-202-6).

Pearson A. C. (1891). The Fragments of Zeno and Cleanthes with Introduction and Explanatory Notes (London: C. J. Clay ans Sons, Cambridge University Press Warehouse. https://archive.org/stream/thefragmentsofze00zenouoft#page/n3/mode/2up)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti