Allekirjoittaneen muut artikkelit, tutkielmat ja tutkimukset löytyvät otsikoittain blogiin liittämisen vuoden ja kuukauden mukaan järjestetystä blogiarkistosta sivun oikean puoleisesta palstasta.)
Hymni Zeukselle
Kleantheen (n. 330 – n. 230 eKr.) hymni Zeukselle on ainoa
lähes täydellisesti säilynyt vanhan stoalaisuuden teksti (Meijer 2007:209). Teksti
on säilynyt Joannes Stobaeuksen (viides vuosisata jKr.) välittämänä ja on
julkaistu muiden Stobaeuksen tekstien mukana Länsi-Euroopassa 1500-luvulla (https://en.wikipedia.org/wiki/Stobaeus).
Hymni sisältää monia teosofiasta tuttuja
käsitteitä ja mielikuvia. Olen kääntänyt alkuperäisen kreikankielisen tekstin
(Pearson 1891:274-5) suomeksi käyttäen käännöksen oikeellisuuden verrokkeina internetistä
löytämiäni englanninkielisiä käännöksiä sekä Meijerin (2007) kirjaa. Esitän
ensin käännöksen ja liitän sen jälkeen joitakin huomioitani hymnistä silmämääränä
teosofinen ja ruusuristiläinen maailmankuva.
Loistokkain
kuolemattomista, moniniminen, aina kaikkivoiva, 1
|
Zeus, luonnon
alkusyy, hallitset kaikkea laillasi. 2
|
Terve! On aivan oikein
kuolevaisten kääntyä sinun puoleesi, 3
|
sillä sinusta on olemassaolomme;
osanamme on olla kaikuja, 4
|
heijasteita,
lukemattomien maan päällä elävien ja matelevien joukossa. 5
|
Siksi minä ylistän
sinua hymnilläni ja alati laulan mahdistasi. 6
|
Koko maan ympäri
pyörivä maailmankaikkeus 7
|
noudattaa todella
johtamistasi ja se mieluusti alistuu mahtiisi. 8
|
Pidät
voittamattomissa käsissäsi sellaista palvelijaa, nimittäin 9
|
kaksiteräistä,
tulista, ainaista salamaasi, 10
|
että sen iskujen alla
koko luonto tärisee. 11
|
Ja sillä ohjaat
yleistä järkeä läpi kaiken, 12
|
sekoittuen suuriin ja
pieniin valoihin. 13
|
Niin paljon olet
synnyttänyt korkein kaikkeuden Ruhtinas. 14
|
Ilman sinua ei
mikään synny maan päälle, Jumala, 15
|
ei taivaan napojen
välille, eikä mereen. 16
|
Paitsi niitä
pahoja, mitä ihmiset tekevät hulluuttaan. 17
|
Mutta sinähän aivan
hyvin tiedät miten järjestää luontevasti, 18
|
miten luoda
järjestys kaaoksesta sekä miten luotaantyöntävä on mieluinen sinulle. 19
|
Sillä näin olet
yhdistänyt kaiken, hyvän ja pahan, 20
|
niin, että ikuinen
kaikkeuden sana tulee olevaksi. 21
|
Tätä sanaa
kuitenkin pahat kuolevaiset pakenevat – 22
|
kurjat raukat,
vaikka he aina kaipaavat todella hyviä asioita, 23
|
he eivät näe
eivätkä kuuntele Jumalan kaikkiallista lakia; 24
|
ja kuitenkin, jos
he tottelisivat sitä ymmärtäväisesti, he viettäisivät hyvää elämää. 25
|
Mutta järjettömästi
he syttyvät ja ajautuvat yhdestä pahasta toiseen: 26
|
jotkut innokkaasti
halaten mainetta, ei väliä kuinka jumalattomasti se on hankittu; 27
|
toiset taipuen
juonikkuuteen ilman järjestystä; 28
|
ja toiset lepäillen
sekä arvellen istuskelun ruumiin työksi. 29
|
He tekevät näitä
typeriä asioita kerta toisensa jälkeen, 30
|
niin, että hyvä
elämä muuttuu nopeasti juuri täysin päinvastaiseksi. 31
|
Oi Zeus, kaiken
antaja, synkkien pilvien ja häikäisevän salaman valtijas, 32
|
pelasta ihmiset surkeasta
tietämättömyydestä. 33
|
Oi Sinä, Isä,
hajota sielusta oppimattomuus, salli kaivata mielen hallintaa 34
|
ja suvaitse
luottaen hallita kaikkea oikeudenmukaisesti, 35
|
niin, että kunnioitettuna
tällä tavoin, voisimme tehdä kunniaa sinulle vuorostamme, 36
|
laulaa tekojasi
lakkaamatta kuten on sopivaa kuolevaisille; 37
|
sillä ei ole
suurempaa kunniaa ihmisille tai jumalille 38
|
kuin
oikeudenmukaisesti ylistää kaikkiallista, ainaista lakia. 39
|
Käännös TJ 25. 8. 2010
Zeusta, jumaluutta ilmaistaan monin nimin. Käsitys on
yhteinen teosofian kanssa, jossa eri uskontojen jumaluus on sama nimityksen
eroista riippumatta. Jumaluutta ilmaistaan myös logoksena, sanana, ajatuksena, järkenä,
järjestystä aiheuttavana voimana. Jumaluus on olemassaolon syy, omnipotentti
hallitsija niin hymnissä kuin teosofiassakin. Toki varhainen stoalaisuus kuten
teosofiakin tarkentavat kaikkivoipaisuutta mm. siten, että syyn aiheuttamat
seuraukset kulkevat omia latujaan yleisen lain mukaan ja eikä seurauksia voi
enää muuttaa sen jälkeen kun toiminta on suoritettu. Jumaluus on hallitsija
lain kautta. Jumala alkusyynä on tehnyt, valinnut ja määrännyt lain, jonka
mukaan maailma toimii. Jumaluus on kuolematon ja on myös muita kuolemattomia
jumalia. Samoin teosofiassa on lukuisia kuolemattomia henkiolentoja
porrastuksen eri asteilla. Jumala aiheuttaa ihmisen olemassaolon, ihminen on
heijaste, kaiku Jumalasta ja hän voi kommunikoida Jumalan kanssa ja hänen oikea
asenteensa on kunnioittaa luojaansa. Uuden Testamentin Isä meidän - rukouksessa
tähdennetään samaa: ”pyhitetty olkoon sinun nimesi”.
Stoalaiset (Kleanthes) nimenomaisesti torjuivat Aristarkhos
Samoslaisen esittämän heliosentrisen aurinkokunnan koska katsoivat kosmoksen
järjestyksen painovoimineen olevan ristiriidassa aurinkokeskeisyyden kanssa.
Kopernikuksen jälkeen geosentrisyyteen on vaikea vedota. Kleanthes esittää
yleisen järjen (κοινὸν λόγον) läpäisevän kaiken. Läpäisyllä voidaan ymmärtää
järjen, älyn, järjestyksen, ymmärryksen, siis henkisen ominaisuuden jäävän
kaikkeen, olevan kaikessa läsnä eikä vain käyvän vierailulla ja lähtevän sen
jälkeen pois. Teosofiassa tajunnan, logoksen, älyn katsotaan olevan kaikkialla
ja ilmenevän muotoa luovana älynä (katso esim. Pekka Ervast. Kaikki kirjat s.
4385 (Uusi Jumala), s. 4505 (Valoa kohti)).
Riveillä 19 ja 20 esitetään ruusuristiläisyydestä tuttua
periaatetta vastaava katsantokanta hyvän ja pahan samanarvoisuudesta, jopa
vastenmielisen rakastettavuudesta. Tämä on Jumalan näkökulma, hän on luonut
kaiken, hyvän ja pahan. Stoalaisten mukaan ei ole ihmisen asia arvostella pahaa
vaan on kiinnitettävä pragmaattisesti huomio asioihin, joihin voi vaikuttaa.
Kyse on pahan voittamisesta, ei pahaa vastaan taistelemisesta, mikä on yksi
ruusuristiläisyyden keskeisistä periaatteista.
Riveillä 21 – 35 kehotetaan ihmisiä paneutumaan elämän
lakiin, kaikkeuden ikuiseen sanaan ja elämään sen mukaan. Tulee luopua
laiskuudesta, juonittelusta ja rahan perässä juoksemisesta ja maineen
tavoittelusta. Kehotetaan mielen hallinnan harjoittamiseen. Kleanthesin
havainnot ihmisten oppimishalukkuudesta osoittavat todellisuuden tajua: niin
yli kaksituhatta vuotta sitten kuin meidänkin päivinämme mielenmuutos ei ole
ihmisten agendassa päällimmäisiä asioita.
Riveillä 35 ja 36 esitetään meidän ajallemme vieraahko
käsitys jumalan ja ihmisen suhteesta. Kehotetaan jumalaa hallitsemaan
oikeudenmukaisesti, jolla ehdolla me voimme kunnioittaa ja ylistää jumalaa.
Tuntemassani kristillisyydessä ihminen ei aseta ehtoja jumalalle. Antiikin
aikana lienee ollut yleinen tapa tehdä jumalan kanssa vaihtokauppoja; koska
minä uhraan jumalalle, tulee hänen tehdä vastapalvelus.
Kirjallisuutta:
Ervast, Pekka. Kaikki kirjat. http://www.ruusuristi.fi/tiedostot
Meijer P.
A. (2007). Stoic Theology. Proofs for the Exixtence of the Cosmic God and of
the Traditional Gods. Including a commentary on Cleanthes´ Hymn on Zeus
(Eburon, ISBN: 978-90-5972-202-6).
Pearson A.
C. (1891). The Fragments of Zeno and Cleanthes with Introduction and
Explanatory Notes (London: C. J. Clay ans Sons, Cambridge University Press
Warehouse. https://archive.org/stream/thefragmentsofze00zenouoft#page/n3/mode/2up)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti